Alla inlägg den 20 juni 2010

Av tant-rosa - 20 juni 2010 11:15

Stått framför tv:n och strukit halva dagen känns det som. Vad ska med, vad får jag inte glömma?  Jag har även lite inköp att fixa imorgon innan vi sticker. Herre gud, det känns som om vi ska vara borta en hel vecka. Men vänta lite nu-det ska vi jue.
Nu ska tant ha vapenvård och fixa lite pärlor på det knallrosa lacket.

Vi skrölar i bilen och det är tur att man umgås med folk som inte bryr sig om hur man sjunger, utan tycker att sångglädjen är det viktigaste. Tant vinner i att sjunga falskt. Jag ljuuuuger så braaaaa.....

En helt fantastisk utsikt möter oss så fort vi öppnar dörren varje morgon. Nu är vi tillbaka i Arboga hos Ulf och Patric i deras stuga på landet där vi firade förra midsommaren. Lugnet sköljer över oss och ron är total då vi kokar upp vatten för antingen disk eller dusch.

Partyt kommer dock infinna sig om några timmar då vi kommer vara 17 glada människor som ska äta sill, dricka nubbe och ha femkamp tillsammans.

Jag har alltid haft ont av mygg och fått enormt mycket kli och stora märken, men denna gång bet myggan både på ögonlocket och senare i pannan.
Dålig syn på ena ögat och totalt omöjligt att se med andra så var det lite svårt att gå på ängen och plocka blommor. När den ena slank hit och den andra slank dit så fick jag ändå ihop en mysig sommarbukett att ställa på bordet.
Ulf åkte in till Arbogas apotek och köpte allergitabletter och sprutade in tant i ett spray som de köpte på sista utlandsresan, så nu kan jag röra mig fritt på landet och myggen kan sticka och brinna!!

Igårkväll var vi 9 stycken som åt och drack gott.
Nu har tant fått sina tabletter så hon är inte lika rädd för myggen längre.

Patric blir som förvandlad då han får sitt brorsbarn i knät. Snällare-gladare onge får man leta efter.

Tyvärr var jag lite sen med kameran när Patric skulle prova att rulla runt i den uppblåsbara bollen. Men med tanke på hur alla männen här blir när de leker med denna boll, så tror tant att hon får fler chanser.

Ett tag försvann både Ulf och Patric från festandet. Vi fann dem i skuggan under ett träd mysandes med lilleman. Tre grabbar som snackar grabbigt.


Inget saknades på midsommarbordet. Massa olika sillar, nubbar, sånghäften och alla var glada och på gott humör. Tant hamnade lite fel med tanke på att hon satt mellan Ulf och Raymond som båda KAN sjunga och ta rätt toner. Men tant skrölade på lika mycket ändå.

Efter femkampen ifjol så trodde jag att lagledarna skulle välja feta Agda innan de valde mig, men någon hade kanske mutat dem. Tipspromenad, pilkastning, skjuta iväg hal tvål och flaskleken gick bra.
Sedan kom grenen som tant aldrig kommer vinna något pris i. Tur att lagandan var stark.


Midsommarafton är det lunch hos Marie som bor 100 meter från Ulf och Patric i det finaste lanthus jag vet. Senare på kvällen är det grille hos "oss"
Dagen efter tillbaka för lunch hos Marie och några timmar senare hem igen för mera grille. Skottkärran får jobba ganska hårt och det sammanlagda alkoholvärdet gör att den som kör har tungan rätt i mun. Nytt för detta år var att Annelie och Sören hade hand om frukosten. Löskokt ägg beställde jag.

Marie och Yster rockade loss till en av Towa Carlssons gamla slagdängor. Tant vet inte hur mycket Towa det spelas i Thailand där Marie bor nio månader om året. Åh, vad jag gillar denna människa, hon är så cool, lugn, häftig, ödmjuk, medkännande och alldeles alldeles underbar.

Dagen efter var det nubbar till sillen men utan sånghäften. Ulf kom på att vi bara skulle sjunga religiösa sånger. Jösses så många han kunde. Tant lyckades med de första meningarna i Pärleporten och det fanns inte just då något behov av att lära sig fler. Hallelujah hallelujah.

Tant ville att lilleman skulle få vädra rumpan en stund, så blöjan åkte av och det var inte ett dugg viktigt att skydda klänningen från eventuellt lite kiss som knappt är annat än vatten. Jag har aldrig fattat de som har blöja på sina barn ute i det fina varma vädret och verkligen inte på stranden. Tänk er själva hur hemskt det skulle vara!! När det var matdags fick jag äran att ge flaskan och vi hade en mysstund i skydd av ett paraply. Tant ska inte förneka att hon kände sig fumlig med bebis och nappflaska i famnen.


Efter en underbar lunch med kronärtskockssoppa, sallad, flera olika grillade korvar så var packningen klar och vi sa hej då.
Vid en mack nära Jönköping så utsattes vi för det som polisen varnar allmänheten för: Utlänningar som ska försöka tanka, har inga pengar och vill sälja sitt guld mot snabba kontanter. Av oss fick de ett tvärnej och en önskan om en spark i röven ut ur Sverige. Efter ett stopp i Ljungby för lite mat så var det raka vägen hem och under tiden tränade vi på snapsvisan vi fick med oss av Anna. Vem sitter på min stora pung? Det är Einar Ljung som är en runkarkung....

Imorgon har jag en dejt med två av tanterna på stranden som väntar sig massvis med skvaller.
Så nu ska tant sova i sin egen underbara säng och vara utvilad inför solstrålar, kaffedrickande och gapflabb som troligen kommer höras till Värnamo.
Tant ska bara komma på vilken granne det är som serverar god frukost med löskokta ägg imorgonbitti.

                                                     

Presentation


Välkommen hit. Antingen har jag tvingat hit dig, eller så kollar du hellre här än städar/betalar räkningar.Glad är iaf denna kärring som bloggar om vardag,fest,mina utflugna söner och katten Zambo.

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards