Alla inlägg den 12 juli 2015

Av tant-rosa - 12 juli 2015 15:13

Jag känner dubbel glädje när jag tittar på denna film. Dels så är det från Öland 2015. Traditionella after beachen med Casanovas. Jag har alltid sagt att det är mysigt, roligt och helt underbar stämning. Den går inte att jämföra med varken after beachen i Tylösand eller Vilshärad. Det kan ni själva se nu. Men först så kolla in tolken. Första gången jag såg honom var på Pride i Stockholm 2013. Vi stod ganska nära scen, just för hans skull. Asså han har sådan känsla. Jag har som teckenspråkslärare i ca femton år, bara träffat på e n annan tolk som är lika duktig på att översätta låtar. För grejen är nämligen att han använder inte "tecken som stöd" eller "tecknad svenska" vilket innebär att han översätter varje ord från svenska till tecken. Nej, han har översatt den svenska texten till teckenspråk. Teckenspråkets egna grammatik och egna uppbyggnad. Han tecknar alltså inte ordet "På´t igen" utan "försöka igen" och han säger inte ikväll "ska det ske" utan han visar att han "får napp" Han gär det så hiiimla hiiimla bra. På Öland spelades denna låt, väääldigt många gånger eftersom det var Casanovas senaste. Där gick den oftast undet Kåt igen ;-)

Av tant-rosa - 12 juli 2015 13:08

Igår stack jag in näsan på hk. Träffade en del människor och när jag stod utanför och pratade med några så avbröts jag av en tjej i 10-12 års åldern.

Tjej: Är det du som är Tant-Rosa?

Jag: Öööh, ja!

Tjej vänder sig till farmor/mormor: Hon har en blogg och skriver jättemycket där!

Jag: Ööh, huur vet du det???

Tjej: En på mitt fritids har visat mig din blogg.

Jag: Jahaa, vad roligt.

Snopen, snopen. Jag vet ju att det är spridda skurar på åldrarna som läser mig, men....

Du tjej som kom fram. Tack för det, jag blev glad men paff. Hoppas du får/har ett skönt och roligt sommarlov!!


Seare så satt Hanne, Sofie, Stone, Peter och jag i Piccasoparken. Kyckling, potatissallad, vin och öl. Solen lös härligt och vi hade goa mysiga timmar där. När de andra ville hem så tog jag mig på nytt in till stan. Gick över bron och såg en gammal skröplig farbror komma mot mig. Hans rullator fick jobba och det gick inte fort. Han såg så söt ut och jag gav honom ett stort leende när vi var nästan jämnsides. Var på väg att önska honom en trevlig kväll då han väste: Fina pattar!!! Asså det var andra gången samma dag min haka var nere i asfalten.

Jag gick bort till Kärven och tog ett glas rött och sedan gick Roger, Cicci, Pierre, Monica, Gunnemar ochjag till hk för att äta. Gjorde vår beställning och fick in vår dryck. Sedan sa det tjoff och strömmen gick. Ingen ström i kök, betyder ingen mat på bord. Så de bjöd oss på grönsakskorgar med såser och natchchips istället. En riktigt rolig, mysig och härlig lördag. Jag är så tacksam för alla i min närhet.

      

   

Av tant-rosa - 12 juli 2015 11:43

Fredagen började riktigt mysigt och roligt. Vi var ett gött gäng som först satt på "Tre hjärtan" Sedan gick vi bort till hk, innan vi drog oss till gamla foxen (undra när jag ska lära mig att säga Halfway inn) och lyssnade på Lemnels kapell som spelade. Det blev tyvärr trist en stund pga en enda persons närvaro och dagen efter skrev jag så här på fejan:


Jag skulle minsann hinna fylla 54 år innan jag blev retad för min stamning. Dagis, lekis och nioårig grundskola utan att någonsin fått gliringar för det. Det skedde först igår när jag stod i baren på gamla foxen och Togge Andersson smög upp som den fegis han är och sa tyst: Ska du din jävla fuuula tjooockis stå här och sta-sta-stamma?! Jag orkade inte ens svara. Dock dröjde det inte så länge innan han blev utföst av vakterna för att även andra fått upp ögonen för vilket oigenkännligt djur han är. Fast först hann han att kalla mig för det kvinnliga könsorganet och berätta om sitt illamående över min syn, vilket andra hörde men gick mig förbi. Tredje stället han nu är portad på? Flåt menar ju po-po-portad?!


Varför skrev jag det inlägget då? Jo för nu tyckte jag det fick vara nog. Han har snackat så mycket skit, ljugit en sådan massa och manipulerat så många. Nu fick det faen i mig vara bra kände jag. Jag v e t att jag är tjock, men nu var det sista gången han sa det till mig och att jag slog dövörat till. Jag hade kunnat klämt till med något käcks som "säger du alltid vad du tycker, eller är det min turdag? Men nu fick det räcka och självklart blev jag jätteledsen och fick kämpa med tårarna. Vissa läser mitt kroppsspråk och tror att jag tuggar sten. De vet inte att många gånger är det sockervadd i mina ådror. Som väntat har han förnekat allt, som han gjort varje gång han gått över gränsen. Han förnekade att han ens hade träffat mig på fredagen, trots att flera personer sett det. Han satt inte vid vårt bord som Kim slängde sig över, då han hörde hans mun kalla mig snippa, nä det var nog fiffi, eller nä det var det ju inte. Det var ett annat ord för det kvinnliga könsorganet.

Jag är iaf glad att det var m i g han gav sig på då det gäller stamning, eftersom jag är trygg med den. Tänk om han gått på någon som hade haft skitsvårt för det och mycket komplex.


Responsen på mitt inlägg, kunde jag inte ens föreställa mig. Det är 82 stycken som har kommenterat med fantastiska ord och värme. Några har sagt att det var faen på tiden att någon satte ner foten för den idioten. Flera har tagit bort honom som vän på fejan och några har blockat honom. En krog i stan har portat honom, för just denna händelse. De sms och mail jag har fått har jag inte kunnat svara på, för de har varit så fina, så jag har inte kunnat se för tårarna som hindrat synen. De nämner mig som en förebild, fantastisk kvinna och massa andra fina ord. Igår då jag var på stan, så fick jag massa kramar från folk som kom fram. Okända kom fram och berättade att de hört talas om händelsen från gemensamma vänner och står bakom mig. Jag har alltid gnällt över denna lilla ankdamm och kommer troligen göra det igen, Men denna uppslutning som jag märkt det senaste dygnen, gör att jag älskar folket som bor i denna lilla damm. Folket och deras säärlek. De är rakryggade och står upp för rättvisan.  

     

Presentation


Välkommen hit. Antingen har jag tvingat hit dig, eller så kollar du hellre här än städar/betalar räkningar.Glad är iaf denna kärring som bloggar om vardag,fest,mina utflugna söner och katten Zambo.

Arkiv

Kategorier

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17 18 19
20
21
22 23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2015 >>>

Besöksstatistik

RSS


Skapa flashcards